Search
Close this search box.

Massagens effekt mot stress

Dyk in i vår fascinerande text om massage och dess förmåga att lindra stress i vardagen. Massagens fördelar och dess förmåga att lindra stress och öka välbefinnandet har aldrig varit viktigare än i dagens samhälle.

Vi lever i den mest stressiga tiden i mänsklighetens historia. Mobiltelefoner och internet håller oss uppkopplade online, i kombination med ett arbete, familj, socialt liv, ekonomi och träning blir vårt sinne överbelastat. Vår vardag och vårt sätt att leva påverkar vårt nervsystem, som tar emot och bearbetar denna information och översätter den till alla de tankar och känslor vi känner, vilket påverkar alla celler i vår kropp, positivt eller negativt. Forskning visar att massage minskar stresshormoner som kortisol, vilket leder till ökad avslappning och minskad spänning i kroppen. Massagen ökar produktionen av hormonerna dopamin och serotonin, vilket ger ett bättre välbefinnande och ett lyckligare liv.

Vid en massage session används olika tekniker för att lindra spänning och stress i kroppen. Till exempel kan djup vävnadsmassage och triggerpunkt massage fokusera på att lindra spänningar i specifika muskelgrupper. Om du känner dig stressad eller överväldigad, är en massage ett effektivt sätt att lindra spänningar och främja avslappning. 

Massage är en tidlös teknik som har bevisat sin förmåga att lindra stress och öka välbefinnandet genom århundradena.

Massage är en mycket effektiv metod för att behandla negativa tillstånd som stress, ångest, depression, kronisk smärta och sömnlöshet. Genom att aktivera det parasympatiska nervsystemet kan massage hjälpa till att minska stresshormoner i kroppen och öka känslan av lugn och avslappning. Det kan också bidra till att förbättra cirkulationen och minska smärta och stelhet i musklerna. Massage kan också öka produktionen av viktiga signalsubstanser i kroppen, vilket kan bidra till att reglera humöret och förbättra känslan av välbefinnande.

Det autonoma nervsystemet har två huvuddelar, det sympatiska och det parasympatiska nervsystemet. Det parasympatiska nervsystemet aktiveras när vi är i vila, vilket hjälper kroppen att hamna i ett tillstånd av lugn. Binjurarna minskar frisättningen av stresshormoner som kortisol och adrenalin. Vår andning blir långsammare och djupare, pulsen sjunker, blodtrycket stabiliseras, musklerna slappnar av och vi känner oss generellt lugna och tillfreds – då är vårt parasympatiska nervsystem aktiverat. När vi befinner oss i detta tillstånd kan kroppen fokusera fullständigt på reparation av celler, matsmältning och upptag av näringsämnen, samt produktion av hormoner och signalsubstanser som får oss att må bra och som får oss att läka både fysiskt och mentalt. Därför kallas detta tillstånd också ”rest and digest” eller ”feed and breed”.

Plötsligt surrar det till i fickan eller på bordet, där en av våra mest älskade prylar ligger och lyser, vilket genast får oss att känna oro i magen. På en hundradels sekund dämpas alla de positiva läkande effekterna du just läste om… kroppen har aktiverat vårt sympatiska nervsystem.

Det sympatiska nervsystemet är det som ger vårt “fight or flight“-svar, där hjärtat slår fortare, musklerna spänns och vår andning blir kortare och mer ytlig. Stresshormonerna som ursprungligen var till för att rädda våra liv i en farlig akutsituation, som t.ex vid mötet av ett större rovdjur ute i naturen, får levern att pumpa ut socker i blodet, vilket ger våra muskler mer energi att gå till attack, eller lägga benen på ryggen och fly för livet. Men istället sitter vi fast kvar på stolen och börjar oroa oss över hur vi skall hinna med att svara på alla mailen i inkorgen, få ekonomin att räcka till eller hur vi ska kläcka ur oss ett bättre argument än personen som just förolämpade oss i en tråd på Aftonbladets Facebooksida.  Många av oss kan relatera till dessa känslor när vi är fokuserade på våra dagliga jobbaktiviteter och känner oss stressade. Till och med när vi tränar, vilket då är helt korrekt att vara i sympatiskt tillstånd. 

Det är viktigt att ha en balans mellan båda systemen. I den bästa av världar skulle det parasympatiska tillståndet vara påkopplat 90% av dygnet. Men med tanke på vår hektiska och ständigt engagerade livsstil idag, tippas balansen oftare i riktning mot det sympatiska nervsystemet och allt mer forskning kopplar kronisk sjukdom till ett överaktivt nervsystem, utlöst av konstant stress som aldrig tar slut.

Massage är ett av många ypperliga sätt att komma in i ett parasympatiskt tillstånd, vilket aktiverar alla de positiva effekter som det ger oss. Våra muskler slappnar av och alla må-bra-molekyler som serotonin, dopamin och endorfiner rusar genom kroppen för att lindra smärta och skapa en känsla av lugn och lycka.

Nervsystemet lär sig hela tiden och anpassar sig till vår miljö och vår egen inre känsla av att ”bara vara”. Ju mer vi ägnar oss åt aktiviteter som slår på något av dessa lägen, desto mer kommer vårt nervsystem att lära sig att anpassa sig till antingen en känsla av lugn eller stress.

Regelbundna massagebehandlingar fungerar som ett utmärkt sätt för vårt nervsystem att komma ihåg och därför lättare kunna återgå till ett tillstånd av lugn. Ju oftare man unnar sig själv en massage, desto tydligare ser man hur det motverkar flera negativa tillstånd, inklusive kronisk smärta, stelhet, sömnlöshet, ångest och depression.

Vid massage frigörs också oxytocin, ett hormon som är kopplat till sociala interaktioner, kärlek och välbefinnande. Detta hormon kan hjälpa till att minska stresshormonerna i kroppen och öka känslan av lugn och avslappning. Massage kan också öka cirkulationen i kroppen och på så sätt bidra till att förbättra syretillförseln och avlägsna slaggprodukter från musklerna, vilket minskar stelhet och smärta.

Massage är också en effektiv behandling mot ångest och depression. Forskning har visat att massage kan öka produktionen av serotonin och dopamin i kroppen, vilket är viktiga signalsubstanser som kan bidra till att reglera humöret och minska ångest och depression. Vidare kan massage hjälpa till att öka känslan av välbefinnande och minska känslan av ensamhet och isolering.

Göteborgs bästa Massage ⭑⭑⭑⭑⭑

Välkommen in på Klassisk Massage  Idrottsmassage  Gravidmassage 

Är du trött på för mjuk spamassage?
Som gör att du inte får den riktiga massageupplevelse du önskar och som inte lindrade muskelvärken och spänningarna? Hos Chillax Massage i Göteborg får du precis den behandling som DU föredrar. Avslappnande mjuk eller en ordentligt hård idrottsmassage!